Що має робити Офіс-адміністратор?
Завдання 1. Ознайомитися з інформацією про професію «Офіс-адміністратор».
Формула професії. Сьогодні для великих і малих компаній головним пріоритетом є стабільність. Тому вони покладаються на професіоналів, які знають широкий спектр робіт у своїй галузі, мають практичний досвід всіх ланок роботи та володіють певним колом знайомств та професійною інформацією. Для молодих працівників – це знак, що можливостей швидко дорости до директорського крісла чи посади провідного спеціаліста стає все менше: необхідно розпочинати свою кар’єру з найпростіших професійних обов’язків, на яких можна проявити цілий ряд своїх особистих переваг та знань, отриманих у навчальних закладах. Тим більше, що успішні компанії, у якості кандидатур на керівні посади взагалі не розглядають тих, хто свого часу не попрацював на стартових професійних позиціях. Рангові керівники зобов’язані починати знизу, або мати уявлення про весь процес адміністрування в цілому та грамотно керувати персоналом.
Це у повній мірі можна сказати про професію адміністратора. Без цієї посадової особи не обійтися у сучасному офісі, готельній сфері, туристичних комплексах, комерційних банках, салонах краси, великих магазинах та торгівельних комплексах, приватних освітніх центрах та медичних установах, спортивних закладах – і це далеко не повний список потенційних місць роботи адміністратора. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування також потребують великої кількості управлінців, тобто адміністраторів за професією. Графік роботи адміністратора може бути як традиційний робочий час, так і позмінний, інколи і почасовий, що дуже вигідно для молоді, яка ще й навчається.
Функціональні обов’язки адміністратора досить
широкі та залежать від специфіки фірми, закладу, установи. У деяких компаніях
адміністратор може виконувати декілька професійних обов’язків одночасно: функції
офіс-менеджера, секретаря, референта, помічника керівника, HR-менеджера
(кадровика). Адміністратор є відповідальним за прийом, реєстрацію, розміщення,
консультування клієн тів, працює з документацією, відповідає на телефонні
дзвінки, координує роботу внутрішніх відділів компанії, проводить співбесіди
із кандидатами на посади.
Інколи до адміністратора роботодавці висувають досить м’які
вимоги: достатньо неповної вищої освіти, наявність досвіду не обов’язково. Однак,
останнім часом більшість роботодавців вимагають від претендентів на посаду адміністратора
вищої освіти за напрямком роботи (менеджерів), знання іноземних мов, володіння
цілим рядом комп’ютерних офісних програм, наявність знань ораторського
мистецтва, досвід роботи у даній сфері є також бажаним. Крім того, адміністратор
повинен мати добрі комунікативні навички, мати приємну зовнішність, уміти
грамотно висловлюватися, володіти навичками роботи із діловою документацією,
технікою спілкування по телефону, бути обізнаним із правилами поведінки у
конфліктних ситуаціях. До того ж, адміністратор повинен уміти планувати, переконувати,
контролювати, бути здатним самостійно приймати рішення.
Оглядова характеристика професійної діяльності
Адміністратори – офісні працівники. Однак у них рідко випадає нагода перебувати лише на своєму робочому місці. Як правило, адміністратор повинен бути комунікабельним та мобільним, тобто уміти спілкуватися із різними людьми (співробітниками, клієнтами, партнерами, гостями, пересічними громадянами) і робити це у різних місцях: у офісі, у залі для перемовин, у прес-центрах, у ресторанах на ділових зустрічах, у офісах партнерів компанії. Майбутньому офіс-менеджеру варто мати на увазі, що така робота є досить виснажливою для людини малокомінукабельної, не готової до швидких і частих переміщень. Створити навколо себе комфорт дозволяє лише уміння адміністратора швидко переналаштовувати свій робочий час та переключатися із одних видів роботи на інші. Адміністратор – одна з ланок системи управління підприємства, і головним його завданням є організація та забезпечення роботи офісу. Під офісом у даному випадку розуміють відокремлений структурний підрозділ підприємства, який виконує адміністративні функції та призначений для розміщення адміністративно- управлінського персоналу і здійснює взаємодію з клієнтами підприємства.
Звідси перелік професійних обов’язків адміністратора. Умовно їх можна розділити на п’ять груп:
1. Управлінські, що охоплюють:
а) побудову організаційної структури офісу;
б)
планування роботи офісу;
в) управління персоналом офісу – секретарями,
кур’єрами, телефонними операторами, тобто розподілення між ними обов’язків,
делегування повноважень, організація навчання персоналу, планування їх
кар’єри і под.;
г) розробка та впровадження в офіс корпоративної
культури у відповідності з традиціями підприємства в цілому;
д) вироблення політики або традицій спілкування з клієнтами
– привітання зі святами; знижки на товари; рекламні акції і под.
2. Адміністративні. Ці обов’язки посадовця охоплюють
організацію діловодства в офісі, побудову взаємостосунків між структурними
підрозділами, «зонування» офісу та под..
3. Господарські обов’язки. Вони розпочинаються із
координування закупівля офісної техніки, комплектуючий, витратних матеріалів
та закінчуються керуванням щодо установлення обладнання, організації його
технічного обслуговування, забезпечення взаємодії із сервісними компаніями.
4. Обов’язки контролю. Охоплюють інвентаризацію та
ревізію матеріальних цінностей, атестацію персоналу, організацію внутрішньої
звітності та заходи щодо контролю виконання поставлених завдань та впроваджених
проектів.
5. Звітні. Ці функції адміністратора передбачають
організацію підготовки звітів для вищестоячого керівництва з метою контролю з
боку останнього.
Таким чином, адміністратор
– це працівник, від якого залежить якщо не половина, то досить значна частка
успішного функціонування офісу. Це «ключова» посада, тому й вимоги до неї –
підвищені.
Сфери застосування професійних навичок
Професія адміністратора є досить молодою, однак через свою універсальність – затребуваною на ринку праці. Пересічному громадянину важко уявити офіс, підприємства, установу чи іншу економічно-фінансову структуру, де б не працювали адміністратори. Варіюватися можуть лише їх функціональні обов’язки у залежності від виду діяльності підприємства. Варто зазначити, що адміністратори є виконавчою ланкою сучасного менеджменту, тому їх професійне розгалуження досить широке і залежить воно, у першу чергу, від посадових обов’язків. У даний час використовується широке трактування терміну «адміністратор» – і як керівника, і як працівника апарату управління, що займає постійну посаду і має повноваження в області прийняття рішень з конкретних видів діяльності організації, працівника кадрової служби.
Визначають 3 категорії адміністраторів:
– адміністратори нижчого рівня
управління (технічний рівень) – керівники, які займаються щоденними операціями
та діями, що необхідні для забезпечення ефективної роботи підприємства чи
офісу;
– адміністратори середнього рівня
управління (управлінський рівень): зайняті управлінням і координацією у межах
організації. Вони узгоджують різноманітні форми діяльності та зусилля різних
підрозділів організації;
–
адміністратори вищого рівня управління (інституціональний рівень): зайняті, в
основному, розробкою довгострокових перспективних планів, встановленням цілей,
адаптацією організації до різного роду змін, управлінням відносинами між
організацією та зовнішнім середовищем, керування відділів, структурних
підрозділів.
Адміністратори вищого рівня – не чисельна, але найбільш
впливова категорія. Вони визначають загальні напрямки функціонування і розвитку
організації і її великих підрозділів, приймають ключові рішення щодо стратегії
розвитку і поточних справ, наділені повноваженнями для придбання інших
компаній, запуску нових виробничих потужностей, наймання працівників і т.п.
Діяльність їх характеризується масштабністю і складністю, пріоритетом
стратегічної і перспективної діяльності, найбільш тісними зв’язками із
зовнішнім середовищем, розмаїтістю прийнятих рішень, напруженим темпом роботи.
Проте, організації приводяться в рух середнім управлінським персоналом.
Адміністратори середнього рівня координують і
контролюють роботу керівників низового рівня. У їхніх діях переважає рішення
тактичних задач, що не виключає їхньої участі у розробці стратегічних проблем.
Значну питому вагу в робочому часі цих працівників займає спілкування з
клієнтами, партнерами, відвідувачами та іншими категоріями громадян.
Адміністратори низового рівня складають найчисельнішу управлінську групу в організації. Вони відповідають за виконання виробничих завдань і використання ресурсів, їхня робота пов’язана з рішенням переважно тактичних і оперативних проблем. Вона характеризується розмаїтістю дій, що виконуються, частими переходами від однієї задачі до іншої, коротким тимчасовим періодом реалізації прийнятих рішень, постійним спілкуванням з безпосередніми виконавцями (працівниками). У структурі витрат робочого часу адміністраторів низового рівня велике місце займають контроль і інструктування підлеглих.
Професіограма
Управління як специфічний вид
людської діяльності відокремився у ході розподілу суспільної праці. Сутність
управління, його функції і специфіка визначаються, з одного боку, завданнями,
які воно вирішує, з іншого, – його предметом, засобами і самою роботою з
управління.
Управлінська праця – переважно розумова праця. Вона, хоча безпосередньо і не виступає творцем матеріальних благ, є невід'ємною частиною праці сукупного працівника. Невипадково тому оцінка діяльності адміністратора (і, насамперед, вищого керівництва) пов'язана з результатами діяльності підприємства. Управлінська праця – це вид суспільної праці, основним завданням якого є забезпечення цілеспрямованої, скоординованої діяльності як окремих учасників спільного трудового процесу, так і трудових колективів в цілому. Звідси – специфічні вимоги, які висуваються до адміністраторів:
Домінуючий спосіб мислення: аналіз.
Професійна область: соціальна (суспільна) сфера.
Міжособистісна взаємодія: часто за типом «віч-на- віч».
Сфери
застосування: сучасний офіс, готельне обслуговування, туристичні комплекси,
банки, салони краси, великі магазини та торгівельні комплекси, приватні
освітні центри та медичні установи, спортивні заклади, органи державної влади
та органи місцевого самоврядування.
Функціональні обов’язки: функції офіс-менеджера, секретаря,
референта, помічника керівника, HR-менеджера; є відповідальним за
прийом, реєстрацію, розміщення, консультування клієнтів, працює з
документацією, відповідає на телефонні дзвінки, координує роботу внутрішніх
відділів компанії, проводить співбесіди із кандидатами на посади.
Базові знання: сучасний менеджмент, маркетинг, кадровий
менеджмент, діловодство, робота з використанням оргтехніки, знання іноземних
мов, володіння цілим рядом комп’ютерних офісних програм, наявність знань
ораторського мистецтва, добрі комунікативні навички.
Умови роботи: у приміщенні
Домінуючі види діяльності:
– виконання технічних функцій із забезпечення й обслуговування
роботи офісу, організації чи їх підрозділів;
– одержання для адміністрації зведень та звітів від працівників
підрозділів;
– організація прийому відвідувачів;
– організація телефонних переговорів з клієнтами партнерами;
– ведення ділового листування, сортування кореспонденції;
– здійснення роботи щодо підготовки засідань чи нарад (збір
необхідних матеріалів, оповіщення учасників про час, місце, порядок денний
засідання чи наради, реєстрація учасників);
– оформлення звітів;
– підготовка протоколів засідань;
– укладання на прохання керівника різних доповідей,
листів, документів;
– забезпечення офісу канцелярським приладдям, організаційною
технікою, створення умов, що сприяють ефективній роботі колективу.
професійна майстерність: високий рівень базової освіти, уміння працювати з
комп’ютерними програмними продуктами, знання основ роботи з документами,
володіння державною та іноземними мовами;
організаторські якості: уміння організовувати власне робоче місце,
раціонально планувати розподілення обов’язків за часом виконання, забезпечувати
своєчасне виконання щоденних операцій;
відповідальність та надійність: уміння нести відповідальність за завдання,
покладені на працівника керівником;
ініціативність: уміння приймати самостійні рішення та виявляти ініціативу у
межах питань власної професійної компетенції, не чекаючи спеціальних вказівок
керівника;
пунктуальність та виконавча дисципліна: точне та своєчасне виконання доручень і документів,
своєчасна інформація про зустрічі, перемовини, наради; уміння правильно спланувати
заходи та строго виконувати їх у встановлений час;
поінформованість: добре орієнтуватися у питаннях того напрямку діяльності, в
якому працює його керівник, адміністрація і підприємство в цілому; бути у
курсі подій, що відбуваються у відділах компанії;
відданість роботі, дипломатичність, уміння
зберігати службову таємницю: любов
до обраної професії, розуміння її важливості, намагання постійно
удосконалювати професійну майстерність; працівник офісу повинен бути тактовним,
ввічливим та доброзичливим із співрозмовником, незалежно від особистісного
ставлення до нього. Неприпустимо розголошувати інформацію, що має секретний
характер, а також інформацію, розголошення якої може завдати збитків бізнесу
або окремій людині;
добра пам'ять: розвивається працівником за рахунок
власних здібностей запам’ятовування інформації, за рахунок раціонального використання
сучасної оргтехніки та довідково-інформаційного апарату та пристроїв. Сучасна наука має ряд рекомендацій щодо розвитку
зорової та слухової пам’яті. Добре використовувати такі прийоми, як
підкреслювання основних слів тексту, виділення головної думки та опорних
моментів тексту, запам’ятовування їх шляхом багаторазового повторення і под.
Особистісні якості, інтереси і схильності:
комунікабельність: уміння легко встановлювати контакт із різними за
характером і манерою поведінки людьми;
інтелігентність: уміння тактовно і ввічливо вести бесіду,
стримувати і не виявляти негативних емоцій, дотримуватися прийняти у суспільстві
норм поведінки, слідкувати за культурою власного зовнішнього вигляду та за
охайністю робочого місця;
охайність: необхідно пам’ятати, що адміністратор
(офіс-менеджер) є представником компанії, а якість його роботи свідчить про
рівень організаторської та виконавчої культури фірми. Відповідно зовнішній вигляд, манери поведінки, культура
робочого місця мають бути ідеальними;
ввічливість: ввічливість та люб’язність, створення
психологічного комфорту в офісу – обов’язок умілого адміністратора. У мовленні необхідно вживати ввічливі форми, не допускати
фамільярності, звертання на «ти». Будь-яка людина, що звернулася до
адміністратора за поміччю, повинна бути впевнена, що все буде зроблено якісно
та вчасно;
допитливість: бажання підвищувати власний професійний
рівень, цікавитися новинка ми спеціалізованої літератури, освоювати суміжні
професії, відвідувати додаткові навчальні курси і под.
Якості, що перешкоджають ефективності професійної
діяльності:
– нездатність швидко переключатися з одного виду діяльності
на інший;
– нездатність працювати у підпорядкуванні, сильно виражена
схильність до лідерства, керівництва;
– повільність, нерозторопність;
– невміння планувати власну роботу;
– низький рівень розвитку усіх видів і типів пам'яті.
Медичні протипоказання: – нервово-психічні захворювання; –
дефекти зору й слуху; – виражені дефекти мови; – явні фізичні недоліки; –
захворювання серцево- судинної системи;
Люди, які планують освоїти і працювати
адміністратором, повинні мати стійку психіку. Неврівноважені, конфліктні,
нестримані і нетерплячі люди не можуть працювати адміністратором. Крім того,
люди із слабкою нервовою системою не можуть розраховувати на якісну роботу.
Вони постійно відчуватимуть труднощі під час встановлення контактів, розгублюватимуться
в нових умовах, швидко втомлюватимуться. Робота адміністратора вимагає від
людини міцного здоров'я і сильної нервової системи.
Санітарно-гігієнічні умови та безпека праці. Професійна діяльність адміністратора належить до
розумової праці значної завантаженості. Великі перевантаження несуть нервова
система, зоровий, слуховий і мовний аналізатори. Посаду адміністра тора
можуть обіймати як жінки, так і чоловіки. Жінки більш спостережливі ніж
чоловіки. Але це все не виключає якісного виконання посадових адміністратора
чоловіками. Режим праці адміністратора визначається режимом праці офісу та
навантаженням на особу посадових обов’язків. В основному, адміністратор має
ненормований робочий день. Працює адміністратор у приміщенні з побутовим
мікрокліматом. До несприятливих факторів можна віднести роботу на комп'ютері,
напружений режим роботи, постійне чекання викликів керівника, робота з людьми,
що потребує постійного нервового напруження.
Повинен знати: основи
наукової організації праці, правила експлуатації персональних ЕОМ, правила
орфографії й пунктуації, основи психології спілкування, естетики, етики,
іноземну мову, діловодство.
Сучасні вимоги до адміністраторів
– мати професійний імідж;
– добре володіти мовою і письмом;
– володіти хорошою пам'яттю;
– знати ораторське мистецтво;
– добре орієнтуватися у часі;
– тримати у порядку документацію, швидко знаходити
необхідні папери;
– уміти правильно оформляти звіти, вести ділову переписку;
– освоювати розробки новітніх комп'ютерних програм для
офісу;
– бути енергійним, проявляти ініціативу;
– швидко знаходити взаєморозуміння з колегами і клієнтами;
– підтримувати ефективну роботу офісу у відсутності шефа;
– контролювати фінанси офісу;
– бути обачним в конфіденційних, делікатних питаннях фірми
Заробіток та перспективи
зайнятості: Оплата праці адміністратора неоднакова у різних організаціях,
фірмах, установах. У державних установах адміністратори отримують заробітну
плату згідно з штатним розписом. Існують різні надбавки (за знання
комп'ютерної справи, іноземної мови), доплати за компетентність, премії. У приватних
фірмах заробітна плата адміністратора висока і визначається угодою. Величина
заробітку залежить від вимог і професійної компетентності. Ринок праці
постійно потребує адміністраторів та менеджерів. Тому перспективи
працевлаштування по закінченні навчання великі. Ризик безробіття невеликий.
Психологічні аспекти посади адміністратора
Особисті якості адміністратора – це основа його
успішної діяльності.
Якщо проаналізувати якості, необхідні для успішної
діяльності адміністратора та просування його по кар’єрним сходинкам, то варто
назвати наступні:
1. Бажання та уміння бути відповідальним. Необхідно
навчитися бути відповідальним не тільки у бажаних, але й у важких виробничих
умовах.
2. Здатність до ризику. Ця якість виявляється у
бажанні отримувати нові, більш складні завдання та виконувати їх з професійним
підходом.
3. Важливою ділянкою роботи адміністратора є
взаємодія з людьми, уміння налагоджувати з ними хороші ділові стосунки.
4. Особистісна мотивація.
5. Роботу адміністратора необхідно «вміти робити».
Посадові обов’язки адміністратор не передбачають фізичного навантаження і
створення якихось матеріальних продуктів, але постійні міжособистісна комунікація,
інформаційне навантаження змушують людину перебувати у стресових ситуаціях,
запобігти яким можна через відволікання, скорочення навантаження, професійного
релаксу. У «робочому» темпі цього важко досягти, тому адміністратору варто
постійно оволодівати новими способами і засобами управлінських дій:
координування делегування повноважень, планування і под. реакція адміністратора
на труднощі повинна бути адекватною до виробничої можливості. Спокійний стан,
розміреність роботи, її по черговість – одні із основних правил «умити
працювати» адміністратором.
6. Велике значення у роботі адміністратора має
успіх, тобто уміння бути вчасно у потрібному місці у потрібний час. Успіх має
й іншу сторону: тільки задоволена людина може виявляти бажання і здатність до
виконання важких та відповідальних завдань. Успіх – гарний мотиватор у робот
адміністратора.
Якщо ви поставили перед собою кінцеву мету – виконувати
адміністративні функції, то ви повинні навчитися бути у центрі уваги, миттєво
позбуватися «поганих» настрою та самопочуття, володіти здатністю до
самопожертвування собою та своїм часом заради виробництва, умити знаходити
«підход» до будь-якої людини.
Адміністратор – міцна сходинка до кар’єрного росту управлінця високого рангу.
Завдання 2. Провести SWOT аналіз своїх сильних та слабких сторін.
Ознайомитися з особливістю складання
SWOT-матриці. Заповнити таблицю.
SWOT аналіз — це підхід до планування, заснований на виявленні внутрішніх і зовнішніх факторів об'єкта. Провівши такий аналіз, можна визначити:
Свої сильні сторони, які допоможуть у досягненні мети. Це можуть бути будь-які якості, знання чи вміння, що дають вам перевагу;Слабкі сторони і вразливості. Людина не може бути спеціалістом в усьому. Тому, для виконання плану, можливо, доведеться звернутися до сторонніх ресурсів або окремих людей;
Зовнішні обставини. Найчастіше їх можна змінити, але це не означає, що ними не можна скористатися;
Зовнішні загрози. Якщо уникнути їх неможливо, то потрібно хоча б підготуватися. Для цього і потрібен аналіз SWOT.
Сильні сторони (Strengths)
Які властивості виділяють вас на
тлі інших? Це можуть бути будь-які навички, освіта, зв'язок;
У якій справі у вас найбільше шансів
досягти успіху?
Які ресурси є в наявності і
які можуть бути отримані при потребі?
Яка якість є вашою сильною
стороною на думку оточуючих?
Якими досягненнями ви
можете похвалитися на даний момент?
Чим відрізняється ваша система цінностей від такої у оточуючих?
Слабкі сторони (Weaknesses)
Які завдання вам некомфортно виконувати?
Які ваші якості люди вважають слабким місцем?
Ви впевнені в корисності своєї
освіти і отриманих навичок? Безпосередньо в розрізі досягнення мети, а не
в загальному;
Чи є у вас негативні звички,
що стосуються роботи? (Запізнення, запальність, відсутність
стресостійкості і т.д.);
Чи є у вас такі особливості характеру,
що блокують рух до мети?
Можливості (Opportunities)
Які інноваційні технології можуть пришвидшити досягнення мети?
Чи є у вас стратегічні контакти з іншими представниками галузі?
Які зміни і закономірності спостерігаються в індустрії і країні в цілому? Як це зможе допомогти вам?
Які помилки ви можете виділити з невдалого досвіду інших людей, які працюють в цій сфері?
Якщо
у вас достатній рівень освіти, але не вистачає якихось навичок, то є два
варіанти. Перший полягає в пошуку
людей, у яких він є, а також нетворкінгу (формування зв'язків). Другий шлях — особисте освоєння, наприклад,
можна записатися на курси з вивчення іноземної мови.
Загрози (Threats)
З якими труднощами ви
стикаєтеся при виконанні робочих обов'язків?
Чи є у вас прямі конкуренти?
(Наприклад, за підвищення);
Чи можуть ваші слабкі сторони застопорити рух до мети?
Завчасне
прийняття своїх вразливостей і зовнішніх загроз допоможе продумати превентивні
заходи, підготуватися до зустрічі з ними.
SWOT аналіз моєї особистості
|
Сильні сторони |
Слабкі сторони |
|
|
|
|
Можливості |
Загрози |
|
|
|
Завдання 3. Малюнковий тест:
А) “Три тварини“. Викладач пропонує намалювати трьох тварин. Під кожним малюнком тварини
треба написати по три властивості (риси, якості характеру), які притаманні їй.
Ключ до тесту:
перша тварина – це те, як ви бачите сам себе, з чим асоціюєте;
друга тварина – яким бачать вас інші люди, які вас
оточують;
третя тварина – показує те, яким ви є
насправді, з цієї точки зору,
це є об’єктивна характеристика.
Висновок:
цей коротенький експрес-тест приблизно показує, як сприймається особистість,
Людина бачить себе з одного боку, Соціальне середовище, люди, що оточують – з
іншого. А насправді ми можемо бути зовсім не такими якими себе уявляємо чи нас
сприймають оточуючі. Часом, ми не можемо зрозуміти власних вчинків, бажань,
думок. Не завжди з упевненістю сказати, як саме відреагуємо на ту чи іншу
життєву ситуацію, які почуття у нас з’являться тощо.
Б) Мій портрет
в проміннях сонця. Намалюйте
сонце, в центрі сонячного кола напишіть своє ім'я або намалюйте свій портрет.
Потім уздовж кожного проміння напишіть всі свої переваги, все хороше, що ви про
себе знаєте. Постарайтеся, щоб було якомога більше промінів. Це буде відповідь
на питання: «Чому я заслуговую на повагу?
Завдання 3. Рольова гра “Незвичайна лавка”. Викладач
пропонує уявити, що вони знаходяться в чарівній крамниці, де він –
продавець. Кожен учасник може обміняти риси (мудрість, сміливість, чесність
тощо), яких, на його думку, забагато і ними можна поділитися з іншими, або ті,
яких він хоче позбутися, на риси, яких не вистачає. Але існує ще одне правило: за кожну рису, бажання, ви маєте віддати
свою рису або здібність. Обмін відбудеться, якщо хтось з групи захоче придбати
вашу рису або здібність.








Немає коментарів:
Дописати коментар